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Abstract: LHCb’s historical approach to training and documentation has had a very organic evolution. While this had advantages, the increasingly scattered documentation has often left users unsure where to find resources and which ones are up to date. This seminar will explore the changing approaches to training and documentation LHCb has been taking in the last year as well as looking towards the future: what has been working, how things can be improved further, etc. We will also investigate how the new dedicated team within LHCb has been trying to help improve maintenance, discoverability and longevity. Finally, we will consider things to bear in mind when approaching your own projects’ documentation or your own training sessions for large physics collaborations.
Abstract: After the successful first upgrade of the LHCb detector, which started operation at the begining of the LHCb Run 3 in 2022, the LHCb collaboration is planning for a second upgrade of the detector for the Run 5 of the LHC, in 2036, to operate with 10 times higher luminosity than the current detector. I will present the project, the technical challenges associated to running a flavour experiment in this difficult environment, and the ongoing developments for them.
Abstract : I will present the project for a general-purpose, wide-field, high multiplex spectroscopic facility for a telescope of the 8-10m, that will be proposed for the next ESO call for ideas in 2026-2027 towards scientific challenges of the 2040s and technologies to address them.
Laurence Tresse is an Astronomer based at Aix-Marseille Univ and the Laboratoire d'Astrophysique de Marseille. She obtained her PhD in 1995 at the University of Paris-Diderot, and was then awarded a Marie-Curie Fellowship for a 3-year post-doctorate in the UK, at the Institute of Astronomy in Cambridge, followed by a second post-doctorate in Italy, at the Instituto di Radioastronomia in Bologna. She joined LAM in 1999. She studies the evolution of distant galaxies using spectroscopic surveys of the deep Universe, and supports the development of astronomical instruments. She has been founder and member of several astronomical projects such as PFS, MUSE, JWST, Euclid and WST. Between 2016 and 2020, she was the director of the Centre de Recherche Astrophysique de Lyon (CRAL). She is currently part of the French National Committee for Scientific Research (CoNRS) section 17.
Zoom: https://univ-amu-fr.zoom.us/j/91045469108?pwd=bzQc0NYtWEHOWahvjmWQmi8XqpNsch.1
Résumé : Les plans d’action visant à promouvoir l’égalité entre les femmes et les hommes au sein de la fonction publique ont permis un certain nombre d’avancées. Toutefois, les inégalités demeurent au sein des personnels en termes de recrutement, de promotion, d’accès aux postes les plus prestigieux, et de représentation dans les disciplines scientifiques dites STIM (Sciences, Technologie, Informatique, et Mathématique). La recherche en Cognition Sociale a contribué à montrer que ces inégalités sont, au moins pour partie, liées aux stéréotypes de genre qui conduisent à davantage associer, encore aujourd'hui, les capacités de leadership, de management, et les compétences en Sciences aux hommes plutôt qu'aux femmes. Seront présentés ici quelques résultats permettant de comprendre comment ces stéréotypes sont de nature, d’une part, à influencer négativement les performances des femmes, et d’autre part à générer des biais et processus subtils de discrimination en influençant les décisions des évaluateurs et des évaluatrices au moment des recrutements et des promotions.
Isabelle Régner est Professeure de psychologie sociale à Aix-Marseille Université au Centre de Recherche en Psychologie et Neurosciences (UMR CNRS 7077) dont elle est la directrice adjointe depuis janvier 2024. Elle a dirigé le Centre des Sciences Sociales pour les Sciences de 2014 à 2020, et a été nommée Vice-Présidente égalité femmes-hommes et lutte contre les discriminations en janvier 2020. Depuis 2021, elle est membre du GT9 « Équité et réduction des inégalités scolaires » du Conseil Scientifique de l’Éducation Nationale, ainsi que membre du Comité de Pilotage pour le « Plan National de Formation : Former à l’égalité filles/garçons» de l’Institut des Hautes Etudes de l’Education et de la Formation (IH2EF). Ses travaux portent sur la régulation sociale des fonctionnements cognitifs en laboratoire et en site naturel(académique et clinique). Elle étudie notamment l'effet des stéréotypes sociaux sur les performances et les évaluations dans différents domaines de compétences (mathématiques, lecture, mémoire) et auprès de différentes populations (enfants, jeunes adultes, adultes dyslexiques, comités de sélection, personnes âgées, patients en phase prodromale de la maladie d'Alzheimer). Elle est l’autrice d’une cinquantaine de publications scientifiques dans des revues internationales et participe à de nombreuses conférences auprès du grand public.